De nieuwe Mazda3




 
De Teaser
De teaserfoto die Hiroshima van die Mazda 3 de wereld heeft ingestuurd, toont natuurlijk niet zo gek veel. We zien zowel de hatchback als de sedanversie van de C-segmenter. De hoge en hoekige C-stijl geeft weg dat de nieuwe Mazda 3 zijn inspiratie haalt bij de Kai Concept uit 2017 (foto onder).

De Mazda 3 zal eind deze maand (28-29 november) gepresenteerd worden op de Los Angeles Auto Show. De Europese première is voor het Autosalon van Brussel 2019.

Ondanks de korte levensduur van het vorige model gaat het hier wel degelijk over een volledig nieuwe auto. De nieuwe Mazda 3 krijgt als eerste de volgende generatie Skyactiv-Vehicle Architecture als platform, terwijl het lijnenspel de nieuwste interpretatie van het Kodo-design moet voorstellen. Daar zou binnenkort nog een revolutie in kunnen komen, met de aanstelling van Jo Stenuit als Europees designdirecteur.

Over de motoren laat Mazda enkel los dat de nieuwe 3 de jongste generatie Skyactiv-motoren meekrijgt.


Hierdonder ziet men een aantal foto's van een gecamoufleerde Mazda3 waarmee getest wordt.


 



Skyactiv-x



GEEN HYBRIDE OF TURBO

Mazda distantieert zich al de hele geschiedenis van de kudde. Het begon al met de wankelmotor. En toen iedereen begon aan kleine motoren met turbo’s, verhoogde Mazda de compressie en liet de cilinderinhoud ongemoeid. Geen downsizing maar rightsizing. En nu komen ze met Skyactiv-X. Geen batterijen, geen turbo’s, geen downsizing maar dieseltechniek in een benzinemotor.

WAAROM SKYACTIV-X?

Waarom doet Mazda zoveel moeite? Waarom niet gewoon accutechniek ontwikkelen of inkopen? Volgens Mazda is tweederde van de wereldwijde elektriciteit nog afkomstig van fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld kolen. Inclusief de uitstoot van het opwekken van de elektriciteit, stoot een elektrische auto 128 gram CO2 per kilometer uit. Mazda denkt daar onder te kunnen duiken met Skyactiv-X. Dat zou voor nu dus beter zijn voor het milieu.

HOE WERKT SKYACTIV-X?

Dit deel wordt een beetje technisch. Normale benzinemotoren mixen 14,7 delen lucht met één deel benzine, drukken dit samen en laten het ontploffen met de vonk van een bougie. Op het moment dat het mengsel ontploft, is de zuiger al onderweg naar beneden en beweegt weg van de explosie. Daardoor ontbrandt niet alle brandstof volledig. Heel inefficiënt, dus.

Skyactiv-X verbrandt alle brandstof in één klap (letterlijk). Het Europese hoofd van Mazda’s aandrijflijnen Heiko Strietzel omschrijft het verschil als het loslaten en weg laten vliegen van een ballon (oude motoren) of ze lek prikken met een naald (Skyactiv-X). Het laatste gaat een stuk sneller.



HOE DOET MAZDA DIT?

Om te beginnen is het brandstofmengel armer (minder brandstof) en de motorcompressie is veel hoger. De motor drukt de brandstof samen tot het punt dat het nét niet uit zichzelf ontbrandt. Dat is namelijk wat er gebeurt als je de compressie te hoog maakt: de brandstof ontbrandt spontaan, net als bij een diesel. Dan verbrandt het in één keer, maar dit kan ook te vroeg gebeuren. En dan krijg je te maken met pingelen.

De reparatie als gevolg van pingelen, betaalt met gemak de vakantie van je monteur. Liever niet dus. Hoe lost Mazda dit op? Rond de bougie spuit Mazda rijke brandstof in en laat dit ploffen met een vonkje. De ontploffing van het rijke mengsel verhoogt de druk in de cilinderkamer en hierdoor ontbrandt het arme mengel precies op het moment dat de Skyactiv-X dat wil. Maar dan wel alles in één keer. Veel efficiënter dus. Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) heet deze techniek.

WAT ZIJN DE RESULTATEN?

Het doel van de Skyactiv-X is om 80 procent van de tijd in de SPCCI-modus te lopen. Hierdoor wordt de motor 20 tot 30 procent efficiënter dan normale benzinemotoren. Het koppel zou met 10 tot 20 procent toenemen. De 2,0-liter Skyactiv-X-motor moet zo’n 190 pk produceren. De techniek zal in 2019 ongeveer klaar zijn voor productie.



 
    
Mazda Vision
 

De mooiste concept van het Autosalon van Tokio editie 2017?
Misschien wel deze Mazda Vision Coupé.

Meteen het slechte nieuws, dan zijn we daar ook vanaf. Mazda heeft hoegenaamd geen commerciële en dus ook productieplannen voor deze elegantie vierdeurscoupé. Hij zou zelfs niet misstaan in de Aston Martin- of Maserati-catalogus, maar de concept werd dus bedacht in het Mazda-hoofdkwartier in Hirosjima. En hij geldt als uithangbord van de jongste evolutie van de zogeheten Kodo-designfilosofie van de relatief kleine Japanse autobouwer

Less is more

Met nog meer elegantie dan voordien, luidt het. Terwijl de auto tegelijk ook extra raffinement en vitaliteit uitstraalt. Dat soort verhalen kennen we onderhand wel, maar in dit geval is de film zeker nog beter dan het boek. Pardon: is de auto nog mooier dan hoe Mazda het in zijn lange perscommuniqué zelf uitgelegd krijgt.

Een van de geheimen van die knappe looks is dat zowat alle overtollige elementen zijn weggelaten. Less is more, waarmee - dixit Mazda - ook afstand wordt genomen van de ritmische bewegingen die eerdere exponenten van het Kodo-design werden veronderstel te benadrukken.

Lichteffecten

De Vision Coupé is dan ook heel puur en tegelijk toch bijzonder sierlijk. Met dank ook aan (alweer) de fraaie en vooral uitermate fijne lichtblokken voor en achter, of de heel kleine cameraatjes die de buitenspiegels vervangen. Het strafst is echter hoe de lijnen van de flanken lijken te veranderen afhankelijk van het licht dat er, als de auto is beweging is, op valt. Toch met de spots waaronder hij letterlijk staat te blinken op de salonstand. Het is een effect waar de designers ongetwijfeld lang aan hebben gewerkt.

Een hele uitleg is er ook voor het interieur. Daar werd een verbondenheid tussen bestuurder en auto gecreëerd zoals die er ook is tussen ruiter en paard. Nu ja, ze bedoelen bij Mazda eigenlijk vooral dat de bediening grotendeels intuïtief is. Dat zoiets in het Japans geldt als een Jinba Ittai-ervaring, zal de lezer ongetwijfeld ook nog wel interesseren...
 
Mazda RX-vision coupe
 
 


Met zijn wankelmotor van de nieuwe generatie is de RX-VISION de belichaming van de “Challenger Spirit” van Mazda.

Lancering van de SKY ACTIV-R wankelmotor van Mazda in de vorm van de RX-VISION Sportcoupé Concept. Mazda zet een grote stap vooruit in de richting van een doorbraak in brandstofefficiëntie, lage uitstootcijfers en betrouwbaarheid door gebruik te maken van een wankelmotor.
Mazda is de enige autoconstructeur ter wereld die de wankelmotor met succes en in massaproductie op de markt heeft gebracht. Het merk heeft dan ook bijzonder hard gewerkt aan deze nieuwe, op de toekomst gerichte conceptauto. Met de Mazda Cosmo Sport 110S, en later met verschillende andere modellen, slaagde Mazda er in 1967 als eerste in om wankelvermogen te commercialiseren.

Dankzij alle geweldige proporties van een sportauto met een vooraan geplaatste motor en achterwielaandrijving is de RX-VISION een toonbeeld van de filosofie achter het KODO - Soul of Motion-design. Hij heeft een moderne uitstraling, en blijft tegelijk trouw aan het verleden en de authenticiteit van Mazda wat sportautodesign betreft.