Mazda CX-30


 
Mazda heeft duidelijk ook besloten om het SUV-gamma uit te breiden. De CX-30 illustreert deze wens, een model dat zich positioneert tussen de CX-3 en de CX-5. Voor Mazda is de CX-30 “een nieuwe stap in de recente evolutie van onze designfilosofie Kodo en van onze exclusieve SkyActiv-technologieën, die zijn gestart met de lancering van de volledig nieuwe Mazda3 eind 2018.”

Stijl gaat voor

Voor Mazda ging het er vooral om deze CX-30 er mooi te doen uitzien. Om dat te bewerkstelligen is de auto de tweede die de nieuwe Kodo-stijl erft die “de fluïditeit van een coupé en de robuustheid van een SUV” wil bieden. Binnenin is het interieurontwerp van de nieuwe Mazda CX-30 gebaseerd op Mazda’s mensgerichte filosofie en traditionele Japanse architectuur, met een nadruk op het Ma-concept, ofwel lege ruimte.

Middelpunt van het gamma

Met zijn 4,4 m lengte staat de CX-30 recht tegenover de Nissan Qashqai of Renault Kadjar, om er maar een paar te benoemen, terwijl hij het voordeel van luxe behoudt voor de grotere CX-5. Het koffervolume bedraagt 430 liter en Mazda belooft een aangename leefbaarheid binnenin.Op technisch vlak zou de CX-30 gebouwd zijn op het nieuwe platform van de recente Mazda 3. Wat betekent dat hij dezelfde mechanische elementen zal krijgen, net als de milde hybridisering voor de SkyActiv-benzinemotoren. We kunnen dus rekenen op een 2 liter-benzine en de 1.8 diesel en later waarschijnlijk ook op de bekende SkyActiv-X. Mazda heeft tenslotte ook de nadruk gelegd op de veiligheid, met de standaard aanwezige Mazda I-ACTIVSENSE, zoals op de 3.








 
Skyactiv-x



Geen hybride of turbo

Mazda distantieert zich al de hele geschiedenis van de kudde. Het begon al met de wankelmotor. En toen iedereen begon aan kleine motoren met turbo’s, verhoogde Mazda de compressie en liet de cilinderinhoud ongemoeid. Geen downsizing maar rightsizing. En nu komen ze met Skyactiv-X. Geen batterijen, geen turbo’s, geen downsizing maar dieseltechniek in een benzinemotor.


Waarom Skyactiv-X?

Waarom doet Mazda zoveel moeite? Waarom niet gewoon accutechniek ontwikkelen of inkopen? Volgens Mazda is tweederde van de wereldwijde elektriciteit nog afkomstig van fossiele brandstoffen, bijvoorbeeld kolen. Inclusief de uitstoot van het opwekken van de elektriciteit, stoot een elektrische auto 128 gram CO2 per kilometer uit. Mazda denkt daar onder te kunnen duiken met Skyactiv-X. Dat zou voor nu dus beter zijn voor het milieu.


Hoe werkt Skyactiv-X?


Dit deel wordt een beetje technisch. Normale benzinemotoren mixen 14,7 delen lucht met één deel benzine, drukken dit samen en laten het ontploffen met de vonk van een bougie. Op het moment dat het mengsel ontploft, is de zuiger al onderweg naar beneden en beweegt weg van de explosie. Daardoor ontbrandt niet alle brandstof volledig. Heel inefficiënt, dus.

Skyactiv-X verbrandt alle brandstof in één klap (letterlijk). Het Europese hoofd van Mazda’s aandrijflijnen Heiko Strietzel omschrijft het verschil als het loslaten en weg laten vliegen van een ballon (oude motoren) of ze lek prikken met een naald (Skyactiv-X). Het laatste gaat een stuk sneller.



Hoe doet Mazda dit?

Om te beginnen is het brandstofmengel armer (minder brandstof) en de motorcompressie is veel hoger. De motor drukt de brandstof samen tot het punt dat het nét niet uit zichzelf ontbrandt. Dat is namelijk wat er gebeurt als je de compressie te hoog maakt: de brandstof ontbrandt spontaan, net als bij een diesel. Dan verbrandt het in één keer, maar dit kan ook te vroeg gebeuren. En dan krijg je te maken met pingelen.

De reparatie als gevolg van pingelen, betaalt met gemak de vakantie van je monteur. Liever niet dus. Hoe lost Mazda dit op? Rond de bougie spuit Mazda rijke brandstof in en laat dit ploffen met een vonkje. De ontploffing van het rijke mengsel verhoogt de druk in de cilinderkamer en hierdoor ontbrandt het arme mengel precies op het moment dat de Skyactiv-X dat wil. Maar dan wel alles in één keer. Veel efficiënter dus. Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) heet deze techniek.


Wat zijn de resultaten?

Het doel van de Skyactiv-X is om 80 procent van de tijd in de SPCCI-modus te lopen. Hierdoor wordt de motor 20 tot 30 procent efficiënter dan normale benzinemotoren. Het koppel zou met 10 tot 20 procent toenemen. De 2,0-liter Skyactiv-X-motor moet zo’n 190 pk produceren. De techniek zal in 2019 ongeveer klaar zijn voor productie.



 
Ontdek de concepts van Mazda in 2017
    
 
 Mazda Vision

Mazda RX-vision coupe